BURSA
TÜRK-FRANSIZ ALLIANCE FRANÇAISE KÜLTÜR
DERNEĞİ TÜZÜĞÜ
Derneğin adı ve merkezi
Madde: 1- Derneğin adı “ Bursa Türk-Fransız Alliance
Française Kültür Derneği “ dir.
Günlük yazışmalarda “Bursa Alliance Française” olarak
kullanılabilir. İletişimde Alliance Française markası vurgulanır.
Derneğin
merkezi Bursa’dır; şubesi yoktur.
Derneğin amacı
Madde: 2- Dernek, kar amaçlı
değildir. Bursa
Alliance Française, Paris’te 1883 yılında kurulmuş bulunan ve devamlılığı 2008
yılının 1 Ocak ayında « Fondation Alliance Française » ile sağlanan
Alliance Française’in tüzüğü ve amaçlarıyla uyumludur.
Derneği amacı, Bursa şehrinde fransızca
dilini yaymak, fransız kültürünü ve fransız dilinin tanıtımını ve zevkini
geliştirmek isteyen herkesi bir araya getirmek, Türkçe dilini, Türk kültürünü
ve değerlerini Bursa’da yaşayan fransız ailelere tanıtmak ve daha geniş
anlamda, lisan ve kültürel etkinlikleri paylaşarak Türkiye ve Fransa’nın
karşılıklı olarak daha iyi tanınmasını desteklemek; Türkiye ile Fransa arasındaki geleneksel
dostluk ilişkilerini sürdürmek, her iki ülkenin dilini ve kültürel
değerlerini karşılıklı olarak tanıtmaktır
.
Çalışmaları,
bağımsızlık verilerini garanti eden, dengeli bir yönetim sorumluluğu
çerçevesinde yapılandırılır.
Her
türlü dini ve politik girişimden uzak durur ve her türlü ayrımcılığı yasaklar.
Dernek, statüsünün Alliance Française tarafından
onaylanmasından sonra «Alliance Française» olarak tanımlanır.
Çalışma konuları ve çalışma biçimleri;derneğin
faaliyet alanı
Madde: 3- A - Çalışma konuları ve
çalışma biçimleri :
Derneğin
çalışma konuları ve çalışma biçimleri aşağıda gösterilmiştir:
a) Her iki ülkenin kültürel değerlerini karşılıklı olarak tanıtmak; dil ve kültürleri konusunda
bilgilendirmek; bu amaçla yayın yapmak, konferanslar,toplantılar düzenlemek,
b) Bursa’ da yaşayan Fransız ailelerine Türk dilini, Türk kültürünü ve
değerlerini tanıtmak, bu amaçla dil kursları, geziler, toplantılar düzenlemek,
c)
Fransızca dilini öğrenmek veya geliştirmek isteyenler için doğrudan veya resmi
ve özel kuruluşlarla işbirliği yaparak dil
kursları düzenlemek,
d) Derneğin
amacına uygun yurt içindeki ve yurt dışındaki benzer derneklerle işbirliği ve
müşterek çalışmalar yapmak, fransızca dili eğitimini
ulusal eğitim kurumlarında desteklemek ;
e) Dernek
çalışmalarının daha etkili ve yaygın olması için yönetim kurulu kararı ile “iktisadi işletmeler” kurmak;
bunları işletmek veya işlettirmek
f) Uygun yapılandırma oluşturarak (kütüphane, bilgi merkezleri,
mediatekler, sinema kulüpleri, sergi ve gösteri salonları) fransız ve frankofon
kültürü ile ilgili malzemleri dağıtmak (yazılı, görsel belgeler ve diğerleri).
g) Gerektiğinde yönetim kurulu asil ve/veya yedek üyelerinden
meydana gelen 3 (üç ) ile 7 (yedi) kişilik icra kurulu ve dernek
üyelerinden meydana gelen komisyonlar kurmak suretiyle katkılarını sağlamak.
Madde 3 B- Derneğin faaliyet alanı
Dernek,
kültürel ve eğitsel alanlarda faaliyet gösterir.
Üye Olma Hakkı ve Üyelik İşlemleri
Madde 4- Fiil
ehliyetine sahip bulunan ve derneğin amaç ve ilkelerini benimseyerek bu
doğrultuda çalışmayı kabul eden ve mevzuatın öngördüğü koşullarını taşıyan her
gerçek ve tüzel kişi bu derneğe üye olma hakkına sahiptir. Ancak, yabancı
gerçek kişilerin üye olabilmesi için Türkiye’de yerleşme hakkına sahip olması
da gerekir. Onursal üyelik için bu koşul aranmaz.
Lisan
kursu öğrencileri ya da etkinliklerin katılımcıları, bu kimlikleri nedeniyle, dernek
üyesi sıfatı kazanamaz.
Dernek başkanlığına yazılı olarak
yapılacak üyelik başvurusu, dernek yönetim kurulunca en çok otuz gün içinde
üyeliğe kabul veya isteğin reddi şeklinde karara bağlanır ve sonuç yazıyla
başvuru sahibine bildirilir. Başvurusu kabul edilen üye, bu amaçla tutulacak
deftere kaydedilir.
Derneğe maddi ve manevi bakımdan önemli destek sağlamış
bulunanlar yönetim kurulu kararı ile onursal üye olarak kabul edilebilir.
Üyelikten Çıkma
Madde 5- Her üye yazılı olarak
bildirmek kaydıyla, dernekten çıkma hakkına sahiptir.
Üyenin istifa dilekçesi yönetim kuruluna ulaştığı anda
çıkış işlemleri sonuçlanmış sayılır ve ilgiliye imza karşılığı yazılı olarak verilir. Üyelikten ayrılma, üyenin derneğe olan birikmiş borçlarını sona
erdirmez.
Üyelikten Çıkarılma
Madde 6- Dernek üyeliğinden çıkarılmayı
gerektiren haller.
1-
Dernek tüzüğüne aykırı davranışlarda bulunmak,
2-
Verilen görevlerden sürekli kaçınmak,
2-
Yazılı ikazlara rağmen üyelik aidatını iki ay içinde ödememek,
3-
Dernek organlarınca verilen kararlara uymamak.
4-
Üye olma şartlarını kaybetmiş olmak.
Bu
işlem, üyenin derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez.
Yukarıda sayılan durumlardan birinin tespiti halinde
yönetim kurulu kararı ile üyelikten çıkarılır.
Dernekten çıkan veya çıkarılanlar, üye kayıt defterinden
silinir ve dernek malvarlığında hak iddia edemez.
Dernek Organları
Madde
7- Derneğin organları
aşağıda gösterilmiştir.
1-
Genel kurul,
2-
Yönetim kurulu,
3- Denetim kurulu,
Dernek Genel Kurulunun
Kuruluş Şekli, Toplanma Zamanı ve Çağrı ve Toplantı Usulü
Madde 8- Genel kurul, derneğin en yetkili karar
organı olup; derneğe kayıtlı üyelerden oluşur.
Genel kurul;
1- Bu tüzükte belli edilen zamanda olağan,
2- Yönetim veya denetim kurulunun gerekli gördüğü hallerde
veya dernek üyelerinden beşte birinin yazılı isteği üzerine otuz gün içinde
olağanüstü toplanır.
Olağan genel kurul, 2 yılda bir, her yıl, Nisan ayı içersinde, yönetim
kurulunca belirlenecek gün yer ve saatte toplanır.
Genel kurul toplantıya yönetim kurulunca çağrılır.
Yönetim kurulu, genel kurulu toplantıya çağırmazsa;
üyelerden birinin başvurusu üzerine sulh hakimi, üç üyeyi genel kurulu
toplantıya çağırmakla görevlendirir.
Çağrı Usulü
Yönetim kurulu, dernek tüzüğüne göre genel
kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesini düzenler. Genel kurula katılma
hakkı bulunan üyeler, en az onbeş gün önceden, günü, saati, yeri ve gündemi bir
gazetede ilan edilmek veya yazılı yada
elektronik posta ile bildirilmek suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda,
çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi
gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı
arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz.
Toplantı, çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka
bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum geri bırakma sebepleri de belirtilmek
suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyelere
duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma tarihinden itibaren en geç altı ay
içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya, birinci fıkrada
belirtilen esaslara göre yeniden çağrılır.
Genel
kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.
Toplantı Usulü
Genel kurul, katılma hakkı bulunan üyelerin
salt çoğunluğunun, tüzük değişikliği ve derneğin feshi hallerinde ise üçte
ikisinin katılımıyla toplanır; çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının
ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya
katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından
az olamaz.
Genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesi
toplantı yerinde hazır bulundurulur. Toplantı yerine girecek üyelerin resmi
makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, yönetim kurulu üyeleri veya yönetim
kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol edilir. Üyeler,
yönetim kurulunca düzenlenen listedeki adları karşısına imza koyarak toplantı
yerine girerler.
Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla
tespit edilir ve toplantı
yönetim kurulu başkanı veya görevlendireceği yönetim kurulu üyelerinden
biri tarafından açılır. Toplantı yeter
sayısı sağlanamaması halinde de yönetim kurulunca bir tutanak düzenlenir.
Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve yeteri
kadar başkan vekili ile yazman seçilerek divan heyeti oluşturulur.
Dernek organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan
üyelerin divan heyetine kimliklerini göstermeleri ve hazirun listesindeki
isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur.
Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması divan
başkanına aittir.
Genel kurulda, yalnızca
gündemde yer alan maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan üyelerin
onda biri tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen konuların gündeme
alınması zorunludur.
Genel kurulda her üyenin
bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır.
Onursal üyeler genel kurul toplantılarına katılabilir ancak
oy kullanamazlar. Tüzel kişinin üye olması halinde, tüzel kişinin yönetim
kurulu başkanı veya temsille görevlendireceği kişi oy kullanır
Toplantıda
görüşülen konular ve alınan kararlar bir tutanağa yazılır ve divan başkanı ile
yazmanlar tarafından birlikte imzalanır.
Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler yönetim kurulu başkanına teslim
edilir. Yönetim kurulu başkanı bu belgelerin korunmasından ve yeni seçilen
yönetim kuruluna yedi gün içinde teslim etmekten sorumludur.
Genel
Kurulun Oy kullanma ve Karar Alma Usul ve Şekilleri
Madde
9- Genel kurulda, aksine
karar alınmamışsa, yönetim ve denetim kurulu üyelerin seçimleri gizli oylama
ile diğer konulardaki kararlar ise açık olarak oylanır. Gizli oylar, toplantı
başkanı tarafından mühürlenmiş kağıtların veya oy pusulalarının üyeler
tarafından gereği yapıldıktan sonra içi boş bir kaba atılması ile toplanan ve
oy vermenin bitiminden sonra açık dökümü yapılarak belirlenen oylardır.
Açık oylamada, genel kurul başkanının belirteceği yöntem
uygulanır.
Genel kurul kararları, toplantıya katılan üyelerin salt
çoğunluğuyla alınır. Şu kadar ki, tüzük değişikliği ve derneğin feshi
kararları, ancak toplantıya katılan üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınabilir.
Toplantısız veya Çağrısız Alınan Kararlar
Bütün üyelerin bir araya gelmeksizin
yazılı katılımıyla alınan kararlar ile dernek üyelerinin tamamının bu tüzükte
yazılı çağrı usulüne uymaksızın bir araya gelerek aldığı kararlar geçerlidir.
Bu şekilde karar alınması olağan toplantı
yerine geçmez.
Genel
Kurulun Görev ve Yetkileri
Madde
10- Aşağıda yazılı
hususlar genel kurulca görüşülüp karara bağlanır.
1-
Dernek organlarının seçilmesi,
2-
Dernek tüzüğünün değiştirilmesi,
3-
Yönetim ve denetim kurulları raporlarının görüşülmesi ve yönetim kurulunun
ibrası,
4-
Yönetim kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul
edilmesi,
5- Dernek için gerekli olan taşınmaz
malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması hususunda
yönetim kuruluna yetki verilmesi,
6- Yönetim kurulunca dernek çalışmaları
ile ilgili olarak hazırlanacak yöneltmelikleri inceleyip aynen veya değiştirilerek
onaylanması,
7- Dernek yönetim ve denetim kurullarının kamu görevlisi olmayan başkan ve üyelerine verilecek ücret ile her türlü ödenek, yolluk ve
tazminatlar ile dernek hizmetleri için görevlendirilecek üyelere ve çalışanlarına verilecek gündelik ve yolluk
miktarlarının ve
benzerlerinin tespit
edilmesi,
8- Derneğin federasyona katılması ve
ayrılmasının kararlaştırılması ve bu hususta yönetim kuruluna yetki verilmesi,
9- Derneğin uluslar arası faaliyette
bulunması, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara üye olarak katılması veya
ayrılması,
10-
Derneğin vakıf kurması,
11-
Derneğin fesih edilmesi,
12-
Yönetim kurulunun diğer önerilerinin incelenip
karara bağlanması,
13- Mevzuatta genel kurulca
yapılması belirtilen diğer görevlerin yerine getirilmesi,
Genel kurul, derneğin diğer organlarını denetler ve onları
haklı sebeplerle her zaman görevden alabilir.
Genel kurul, üyeliğe kabul ve üyelikten çıkarma hakkında son
kararı verir. Derneğin en yetkili organı olarak derneğin diğer bir
organına verilmemiş olan işleri görür ve yetkileri kullanır.
Yönetim Kurulunun Oluşumu, Görev ve Yetkileri
Madde 11- Yönetim
kurulu, 13 (onüç) asıl ve 7 (yedi ) yedek üye olmak üzere genel kurulca
seçilir. 2014 yılı Nisan ayındaki Genel Kurul’dan
itibaren Yönetim Kurulu 9 (dokuz) asıl ve 5 (beş) yedek üyeden oluşur. Görev
süresi 2 yıldır.
Yönetim kurulu üyelerine ücret
ödenip ödenmemesine genel kurul karar verir.
Yönetim Kurulu üyeleri, bulundukları yerde, kendi
görevleri nedeniyle ya da dahili bir hizmet nedeniyle, Bursa Türk-Fransız
Alliance Française Kültür Derneği tarafından hiçbir maddi katkı alamazlar. Bu
nedenle, derneğin hiçbir maaşlı çalışanı Yönetim Kurulu üyesi olamaz.
Yönetim kurulu, seçimden sonraki ilk toplantısında görev bölüşümü yaparak, başkan, başkan yardımcısı, genel sekreter ve sayman üyeyi belirler.
Kurul, iki ayda bir, önceden belirlenen günlerde üye
tamsayısının yarısından bir fazlası ile olağan olarak toplanır. Başkanın veya
üyelerden üçünün yazılı isteği üzerine olağanüstü olarak da toplanır. Kararlar
için salt çoğunluk gerekir.
Yönetim kurulu asıl
üyeliğinde, istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma halinde, yerine sırası
ile yedek üyenin göreve çağrılması mecburidir
Yönetim
Kurulunun Görev ve Yetkileri
Yönetim kurulu aşağıdaki hususları yerine
getirir.
1- Derneği temsil etmek veya bu hususta
kendi üyelerinden bir veya birkaçına yetki vermek,
2- Gelir ve gider hesaplarına ilişkin
işlemleri yapmak ve gelecek döneme ait bütçeyi hazırlayarak genel kurula
sunmak,
3- Derneğin çalışmaları ile ilgili
yönetmelikleri hazırlayarak genel kurul onayına sunmak
4- Genel kurulun verdiği yetki ile
taşınmaz mal satın almak, derneğe ait taşınır ve taşınmaz malları satmak, bina
veya tesis inşa ettirmek, kira sözleşmesi yapmak, dernek lehine rehin ipotek
veya ayni haklar tesis ettirmek,
5- Gerekli görülen yerlerde temsilcilik
açılmasını sağlamak
6- Genel kurulda alınan kararları
uygulamak,
7- Her faaliyet yılı sonunda derneğin
işletme hesabı tablosu veya bilanço ve gelir tablosu ile yönetim kurulu
çalışmalarını açıklayan raporunu düzenlemek,
toplandığında genel kurula sunmak,
8- Bütçenin uygulanmasını sağlamak,
9- Derneğe üye alınması veya üyelikten
çıkarılma hususlarında karar vermek.
10-Derneğin amacını gerçekleştirmek için
her çeşit kararı almak ve uygulamak,
11-Mevzuatın kendisine verdiği diğer
görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak,
12- İktisadi işletme
kurmak, işletmek veya işlettirmek.
Denetim Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri
Madde 12- Denetim kurulu, üç asıl ve üç yedek üye
olarak genel kurulca seçilir. Görev süresi 2
yıldır.
Denetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden
dolayı boşalma olduğu taktirde genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre
yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Denetim Kurulu üyeleri, bulundukları yerde, kendi
görevleri nedeniyle ya da dahili bir hizmet nedeniyle, Bursa Türk-Fransız Alliance
Française Kültür Derneği tarafından hiçbir maddi katkı alamazlar. Bu nedenle,
derneğin hiçbir maaşlı çalışanı Denetim Kurulu üyesi olamaz.
Denetim
Kurulunun Görev ve Yetkileri
Denetim kurulu; derneğin, tüzüğünde
gösterilen amaç ve amacın gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen
çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter, hesap
ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını,
dernek tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve bir yılı geçmeyen aralıklarla
denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde yönetim kuruluna ve toplandığında genel kurula sunar.
Denetim kurulu; gerektiğinde genel kurulu toplantıya çağırır
Derneğin
Gelir Kaynakları
Madde
13- Derneğin gelir
kaynakları aşağıda sayılmıştır.
1- Üye
Aidatı: Üyelerden (gerçek
ve tüzel kişiler) giriş ödentisi olarak 50
( elli ) TL, Yıllık aidat olarak da 50
( elli ) TL alınır. Tüzel
kişilerden de giriş ödentisi olarak 250 (
ikiyüz elli )TL. Yıllık aidat olarak da 250 ( ikiyüz elli )TL. alınır.
Bu miktarları artırmaya veya eksiltmeye Genel Kurul yetkilidir.
2- Gerçek ve tüzel kişilerin kendi isteği
ile derneğe yaptıkları bağış ve
yardımlar.
3- Dernek tarafından tertiplenen çay ve
yemekli toplantı, gezi ve eğlence, temsil, konser, spor yarışması ve konferans fransızca - Türkçe lisan kursları gibi faaliyetlerden sağlanan gelirler,
4- Derneğin mal varlığından elde edilen gelirler,
5- Yardım toplama hakkındaki mevzuat
hükümlerine uygun olarak toplanacak bağış ve yardımlar.
6- Derneğin, amacını gerçekleştirmek için
ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek amacıyla giriştiği ticari faaliyetlerden
elde edilen kazançlar.
7- Diğer gelirler.
Derneğin Defter Tutma Esas
ve Usulleri ve Tutulacak Defterler
Madde 14- Defter tutma esasları
Derneğin
muhasebe defterleri işletme hesabına göre tutulur. Ancak, yıllık brüt gelirin
Dernekler Yönetmeliği md.31 de belirtilen haddi aşması halinde, izleyen hesap
döneminden başlayarak bilanço esasına
göre defter tutulur.
Bilanço
esasına geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen
haddin altına düşülürse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına
dönülebilir.
Yukarıda
belirtilen hadde bağlı kalmaksızın yönetim kurulu kararı ile bilanço esasına
göre defter tutulabilir.
Derneğin ticari işletmesi
açılması durumunda, bu ticari işletme için, ayrıca Vergi Usul Kanunu
hükümlerine göre defter tutulur.
Tutulacak Defterler
Dernekte, aşağıda yazılı defterler
tutulur.
A) İşletme hesabı esasında tutulacak
defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
1- Karar Defteri: Yönetim kurulu kararları tarih ve numara
sırasıyla bu deftere yazılır ve kararların altı toplantıya katılan üyelerce
imzalanır.
2- Üye Kayıt Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik
bilgileri, derneğe giriş ve çıkış tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin
ödedikleri giriş ve yıllık aidat miktarları bu deftere işlenebilir.
3 -Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve
giden evraklar, tarih ve sıra numarası ile bu deftere kaydedilir. Gelen
evrakın asılları ve giden evrakın kopyaları dosyalanır. Elektronik posta
yoluyla gelen veya giden evraklar çıktısı alınmak suretiyle saklanır.
4- Demirbaş Defteri: Derneğe ait demirbaşların edinme tarihi
ve şekli ile kullanıldıkları veya verildikleri yerler ve kullanım sürelerini
dolduranların kayıttan düşürülmesi bu deftere işlenir.
5- İşletme Hesabı Defteri: Dernek adına alınan gelirler ve yapılan
giderler açık ve düzenli olarak bu deftere işlenir.
6- Alındı Belgesi Kayıt Defteri: Alındı belgelerinin seri ve sıra
numaraları, bu belgeleri alan ve iade edelerin adı, soyadı ve imzaları ile
aldıkları ve iade ettikleri tarihler bu deftere işlenir.
B )Bilanço esasında tutulacak defterler ve
uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
1-(a) bendinin 1, 2, 3 ve 6 ncı alt
bentlerinde kayıtlı defterler bilanço esasında defter tutulması durumunda da
tutulur.
2- Yevmiye Defteri, Büyük
Defter ve Envanter Defteri: Bu defterlerin tutulma usulü ile kayıt şekli
Vergi Usul Kanunu ile bu Kanununun Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden
yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.
Defterlerin Tasdiki
Dernekte, tutulması zorunlu olan defterler kullanmaya başlamadan
önce İl Dernekler Müdürlüğü’ne veya notere tasdik ettirilir. Bu defterlerin
kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki
yapılmaz. Ancak, bilanço esasına göre tutulan defterler ile form veya sürekli
form yapraklı defterlerin, kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl
yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur.
Gelir Tablosu ve Bilanço Düzenlenmesi
İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yıl sonlarında
(31 Aralık) (Dernekler Yönetmeliği EK-16’da belirtilen) “İşletme Hesabı
Tablosu” düzenlenir. Bilanço esasına göre defter tutulması durumunda ise, yıl
sonlarında (31 Aralık), Maliye Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi
Uygulama Genel Tebliğlerini esas alarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.
Derneğin
Gelir ve Gider İşlemleri
Madde
15- Gelir ve gider
belgeleri;
Dernek gelirleri, (Dernekler Yönetmeliği
EK- 17’de örneği bulunan) “Alındı
Belgesi” ile tahsil edilir. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile
tahsili halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi
belgeler alındı belgesi yerine geçer.
Dernek giderleri ise fatura, perakende
satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak
derneğin, Gelir Vergisi Kanununun 94’üncü maddesi kapsamında bulunan ödemeleri
için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu kapsamda da
bulunmayan ödemeleri için (Dernekler Yönetmeliği EK-13’te örneği bulunan) “Gider Makbuzu” düzenlenir.
Dernek tarafından kişi, kurum veya
kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri (Dernekler Yönetmeliği
EK-14’te örneği bulunan) “Ayni Yardım Teslim Belgesi” ile yapılır. Kişi, kurum
veya kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri
ise (Dernekler Yönetmeliği EK-15’te örneği bulunan) “Ayni Bağış Alındı Belgesi”
ile kabul edilir.
Alındı Belgeleri
Dernek gelirlerinin tahsilinde
kullanılacak “Alındı Belgeleri” (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de gösterilen
biçim ve ebatta) yönetim kurulu kararıyla, matbaaya bastırılır.
Alındı
belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim alınması, deftere
kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi
ile dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı
belgelerinin kullanımına ve toplanılan gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda
Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
Yetki
Belgesi
Dernek
adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek
suretiyle, yönetim kurulu kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek
kişilerin açık kimliği, imzası ve fotoğraflarını ihtiva eden (Dernekler
Yönetmeliği EK- 19’da örneği bulunan) “Yetki Belgesi “ dernek tarafından üç
nüsha olarak düzenlenerek, dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır. Yetki
belgelerinin birer sureti dernekler birimlerine verilir. Yetki belgesi ile
ilgili değişiklikler yönetim kurulu başkanınca, onbeş gün içerisinde dernekler
birimine bildirilir.
Dernek
adına gelir tahsil edecek kişiler, ancak adlarına düzenlenen yetki belgelerinin
bir suretinin dernekler birimine verilmesinden itibaren gelir tahsil etmeye
başlayabilirler.
Yetki belgesinin kullanımı,
yenilenmesi, iadesi ve sair hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili
hükümlerine göre hareket edilir.
Gelir
ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi;
Defterler
hariç olmak üzere, dernek tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama
belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak
üzere, kaydedildikleri defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl
süreyle saklanır.
Beyanname Verilmesi
Madde 16- Derneğin, bir önceki yıla ait faaliyetleri
ile gelir ve gider işlemlerinin yıl sonu itibarıyla sonuçlarına ilişkin
(Dernekler Yönetmeliği EK-21’de sunulan) “Dernek
Beyannamesi” dernek yönetim kurulu tarafından doldurarak, her takvim
yılının ilk dört ayı içinde dernek başkanı tarafından mahallin mülki idare
amirliğine verilir.
Bildirim Yükümlülüğü
Madde
17- Mülki amirliğe
yapılacak bildirimler;
Genel
Kurul Sonuç Bildirimi
Olağan veya olağanüstü
genel kurul toplantılarını izleyen otuz gün içinde, yönetim ve denetim
kurulları ile diğer organlara seçilen asıl ve yedek üyeleri içeren (Dernekler
Yönetmeliği EK-3’ te sunulan) “Genel
Kurul Sonuç Bildirimi” ve ekleri yönetim kurulu başkanı tarafından mülki idare
amirliğine bildirilir:
Genel kurul sonuç bildirimine;
1- Divan başkanı, başkan yardımcıları ve
yazman tarafından imzalanmış genel kurul toplantı tutanağı örneği,
2- Tüzük değişikliği yapılmışsa, tüzüğün
değişen maddelerinin yeni ve eski şekli ile dernek tüzüğünün son şeklinin her
sayfası yönetim kurulunca imzalanmış örneği.Eklenir.
Taşınmazların
Bildirilmesi
Derneğin
edindiği taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz gün içinde (Dernekler
Yönetmeliği EK-26’da sunulan) “Taşınmaz Mal Bildirimi”ni doldurmak suretiyle
mülki idare amirliğine bildirilir.
Yurtdışından Yardım
Alma Bildirimi
Dernek tarafından, yurtdışından yardım alınacak olması
durumunda yardım alınmadan önce (Dernekler Yönetmeliği EK-4’te belirtilen)
“Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi” iki nüsha olarak doldurup mülki idare
amirliğine bildirimde bulunurlar.
Bildirim formuna, yurt dışından yardım alınması hususunda
alınmış yönetim kurulu kararı örneği, varsa bu konuda düzenlenen protokol,
sözleşme ve benzeri belgeler ile yardımın aktarıldığı hesaba ilişkin dekont,
ekstra ve benzeri belgenin bir örneği de eklenir.
Nakdi
yardımların bankalar aracılığıyla alınması ve kullanılmadan önce bildirim
şartının yerine getirilmesi zorunludur.
Kamu
Kurum ve Kuruluşları İle Birlikte Yürütülen Ortak Projelerle ilgili Bildirim
Derneğin
görev alanına ilişkin konularda kamu kurum ve kuruluşları ile yürüttüğü ortak
projelerle ilgili olarak yapılan protokol ve projenin örneği (Dernekler
Yönetmeliği EK- 23’de gösterilen) “Proje Bildirimi”ne eklenerek, protokol
tarihini izleyen bir ay içinde dernek merkezinin bulunduğu yerin valiliğine
verilir.
Değişikliklerin
Bildirilmesi
Derneğin yerleşim yerinde meydana gelen değişiklik
(Dernekler Yönetmeliği EK-24’te belirtilen) “Yerleşim Yeri Değişiklik
Bildirimi”; genel kurul toplantısı dışında dernek organlarında meydana gelen
değişiklikler (Dernekler Yönetmeliği EK-25’te belirtilen) “Dernek
Organlarındaki Değişiklik Bildirimi” doldurulmak suretiyle, değişikliği izleyen
otuz gün içinde mülki idare amirliğine bildirilir.
Dernek tüzüğünde yapılan
değişiklikler de tüzük değişikliğinin yapıldığı genel kurul toplantısını
izleyen otuz gün içinde, genel kurul sonuç bildirimi ekinde mülki idare
amirliğine bildirilir.
Yerel yönetimler tarafından
onaylanmış ve tarih atılmış resmi bir
kopya, fransızcaya tercüme edilerek, arşivlenmek üzere Fondation Alliance
Française’e gönderilir.
Derneğin İç Denetimi
Madde 18- Dernekte genel kurul, yönetim kurulu veya denetim
kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim
kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel kurul, yönetim kurulu veya
bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, denetim kurulunun
yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
Denetim kurulu tarafından en geç yılda bir defa derneğin
denetimi gerçekleştirilir. Genel kurul veya yönetim kurulu, gerek görülen
hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına denetim
yaptırabilir.
Derneğin
Borçlanma Usulleri
Madde 19- Dernek amacını gerçekleştirmek ve
faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde yönetim kurulu
kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet alımı
konularında olabileceği gibi nakit olarak ta yapılabilir. Ancak bu borçlanma,
derneğin gelir kaynakları ile karşılanamayacak miktarlarda ve derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte
yapılamaz.
Tüzüğün
Ne Şekilde Değiştirileceği
Madde
20- Tüzük değişikliği
genel kurul kararı ile yapılabilir.
Genel kurulda tüzük değişikliği
yapılabilmesi için genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu
aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda
ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı,
yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Tüzük değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu
toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’ü’dür.
Genel kurulda tüzük değişikliği oylaması
açık olarak yapılır.
Değişiklikler, Bursa Valiliği ve sonrasında Fondation
Alliance Française tarafından onaylandıktan sonra kesinlik kazanır.
Derneğin Feshi ve
Mal Varlığının Tasfiye Şekli
Madde
21- Genel kurul, her
zaman derneğin feshine karar verebilir.
Genel kurulda fesih konusunun
görüşülebilmesi için genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu
aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda
ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı,
yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Fesih kararının
alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy
kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’ü’dür. Genel kurulda fesih kararı oylaması açık olarak yapılır.
Tasfiye
İşlemleri
Genel
kurulca fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi
son yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere,
feshe ilişkin genel kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme
halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün
işlemlerde dernek unvanının başında “Tasfiye
Halinde………….” ibaresi kullanılır.
Tasfiye
kurulu, mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi
işlemlerini baştan sonuna kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce
derneğin hesaplarını inceler. İnceleme esnasında derneğe ait defterler, alındı
belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin
tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye
işlemeleri sırasında derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları
paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda
alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden
sonra kalan tüm para, mal ve hakları, genel kurulda belirlenen yere
devredilir. Genel kurulda, devredilecek yer belirlenmemişse derneğin bulunduğu ildeki amacına en yakın ve
fesih edildiği tarihte en fazla üyeye sahip derneğe Uludağ Üniversitesi Fransız Dili Eğitimi
Ana Bilim Dalı’nda kullanılmak üzere Uludağ Üniversitesi Rektörlüğü’ne devredilir.
Tasfiyeye
ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki
idare amirliklerince haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç
ay içinde tamamlanır.
Derneğin
para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip
tasfiye kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile dernek
merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya
tasfiye tutanağının da eklenmesi zorunludur.
Derneğin defter ve
belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri saklamakla
görevlidir. Bu görev, bir yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve
belgelerin saklanma süresi beş yıldır.
Hüküm
Eksikliği
Madde 22- Bu tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve bu
Kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer
mevzuatın dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.
Derneğin kurucuları
Madde: 23- 1976 yılında kurulan « Bursa
Türk-Fransız Kültür Derneği » kurucuları şunlardır:
Adı ve soyadı Baba adı Doğum Y.ve
T. Mesleği Adresi
A.Onat Arınç Mehmet İst.1936 Doç.Dr. Çekirge Cad.72/5 Bursa
Ö.Şerafettin Gökalp Alaattin Elazığ
1942 Avukat Altıparmak Cd.Çıkıntı Sk.6/12 Bursa
Nazif Ersoy Mehmet Mestanlı 1929 İktisatçı İbrahimpaşa Cd.Konak Apt.K:4 D:7
Bursa
Sait Ete
İ.Ethem Bursa 1320 Ticaret Çekirge
Cad.151/6 Bursa
Lütfü Özer Mahmut Silifke 1941 Memur Altıparmak
Cad.82/2 Bursa
Erhan Kotar Kamil Bursa 1935 Doç.Dr. İpekçilik
Cd.Çukuraralık Sk.2/8 Bursa
Doğan Yılmazipek Faik
Bursa 1930 Tekstil Müh. Demirkapı Cad.53 Bursa
A.Ergüder Güvener
H.Tahsin Sivas 1940 Elk.Yük.Müh. İnta
sitesi Bl.3 D:4 Güzelyalı/Mudanya
Orhan Ete Sait Bursa 1932 Ticaret Altıparmak Cad.Otel Sk.5/2 Bursa
* Bursa Türk Fransız Kültür Derneği
tüzüğünün 3,5, 10,12, 13 üncü maddeleri
09 / 04 / 2011
tarihinde yapılan olağanüstü genel kurul toplantısında yapılan görüşmelerde
oybirliği ile kabul edilmiş olup, değişen
maddeler yerine işlenmek suretiyle
dernek yönetim kurulunca imza altına alınmıştır. 09 / 04 /2011
YÖNETİM
KURULU
Başkan Başkan yrd. Başkan yrd. Sekreter Sayman
Mehmet H.Erbak Ö.Şerafettin Gökalp Hakan Doğu Serhat Uraş Seniha Öztürk
Üye Üye Üye Üye
Gürkan Kaya
Caroline Erdoğan H.Ergun Hadi Türkay Jean-Michel Wojtylo
Üye Üye Üye Üye
Karsan A.Ş MGİ Coutier A.Ş Coşkunöz Holding A:Ş Oyak Renault
A.ş
(Levent Erdoğan)
(Aral Alkan ) (Cenk Yöney)
(Tarık Tunalıoğlu
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire